Jobba, jobba, jobba

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Jobba, jobba, jobba

Post by E-M »

Ja mina vänner, nu har jag börjat jobba igen. Efter nästan ett år av att dröna runt som en kommunist så har jag äntligen fått börja jobba. Jag har i och för sig vetat ända sedan april att jag har sommarjobb. Det låter nog som jag gillar jobbet, det gör jag inte, men jag gillar att tjäna pengar.

Jobbet är väldigt slappt (GH:s drömjobb kan tänkas), fast chefen har gett mig lite fler arbetsuppgifter i år så förhoppningsvis kommer det finnas lite mera att göra. Lönen är helt okej, 18 340kr/månaden. Inte nog med det, den ska höjas till närmare 19 000kr. Fast det är inte gjort ännu så vi sommarjobbare får de pengarna i efterhand. På allt man tjänar blir det 13,5% i semesterersättning och 3,5% i arbetstidsförkortning. Jobbar från 07.00-16.00.

Jag kommer jobba till den 14:e augusti för att sedan läsa vidare. Det blir nog en KY-utbildning till Data- elektronikingenjör, har även sökt till universitet så jag har lite fler valmöjligheter. Det blir inte mycket ledigt för min del, för KY-utbildningen börjar redan den 17:e augsuti. Högskolorna börjar något senare men jag får se vad jag ska välja. Jag är egentligen lite emot att läsa vidare men har man gått ett år utan att få jobb och det ser nog inte bättre ut de närmaste året så tycker jag att det är lika bra att utbilda mig. Då får jag förhoppningsvis jobba med något som jag tycker är roligt också.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jobba, jobba, jobba

Post by ozzman »

Grattis!

Det är alltid skönt att veta att det kommer en löneutbetalning den 25'e, även om det kan suga nog så rejält att jobba.

Själv får jag, åtminstone till en början, gå ner lite i lön på mitt nya jobb men jag skall inte klaga egentligen eftersom jag får dubbla löner i fyra månader.

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jobba, jobba, jobba

Post by gammalhardrockare »

E-M:

Slappa jobb är de bästa! Vad gör du för något?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Jobba, jobba, jobba

Post by E-M »

GammalHardrockare wrote:E-M:

Slappa jobb är de bästa! Vad gör du för något?
Jag har ännu inte börjat jobba på riktigt, utan har varit på en introduktionsdag idag. Men förra året så såg en typisk arbetsdag ut såhär: Kommer till jobbet 07.00, går och sätter på kaffe. Går sedan ut och kör truck drygt Ŋ timme, varierar lite från dag till dag. Sedan går jag in, sätter mig och fikar tills klockan är runt 10.00. Går ut kör lite truck igen, denna gång drygt Ŋ timme. Går sedan in in igen och fikar, tjötar med jobbarkompisar, läser tidningen, löser korsord eller surfar på nätet. Sedan blir klockan 12.00, då är det en timmes rast. Kommer tillbaks runt 13.00. Då finns det oftast ingenting att göra. Eftersom man har varit inne på alla hemsidor redan, man har läst tidningen och löst korsord m.m. Det finns helt enkelt inte jobb att utföra. Man sitter och väntar på att klockan ska bli 16.00, fast jag brukade få gå lite tidigare p.g.a. trafiken blev så tjock vid 16.00.

Förra året tror jag att jag jobbade hela tiden (förutom den lagstagdade rasten) två dagar. Resten jobbade jag i genomsnitt 2-4 timmar om dagen.

Hade jag varit som du hade jag nog inte haft några problem med det. Men jag har väldigt svårt att kunna drömma mig bort så som du. För mig står tiden i princip stilla om jag inte gör något. Jag gör hellre något tråkigt arbete än inget alls.

Jag jobbar för övrigt på en industri som tillverkar plast. Mina huvuduppgift är att köra truck, plus att vara lite allt i allo. Fast i år ska jag även få sköta lite uppgifter vid datorn så förhoppningsvis går dagarna lite fortare.

Jag läste nyss "Axel får sig ett nyp" på din blogg. Fortsätt skriva om Axel han är så förbannat rolig. Jag gillar särskilt när han måste konfronteras med sin svärson, Ben Image Image
Last edited by E-M on 01 Jun 2009, 21:51, edited 1 time in total.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Jobba, jobba, jobba

Post by leila »

GammalHardrockare wrote:E-M:

Slappa jobb är de bästa! Vad gör du för något?
Psykoterapeut Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jobba, jobba, jobba

Post by ozzman »

E-M wrote:För mig står tiden i princip stilla om jag inte gör något. Jag gör hellre något tråkigt arbete än inget alls.
Samma här. Om jag nu måste jobba så har jag hellre nåt att göra än att bara sitta av tid. Arbetsdagarna går så förbannat långsamt när man inte gör nåt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jobba, jobba, jobba

Post by gammalhardrockare »

JW:
Arbetsdagarna går så förbannat långsamt när man inte gör nåt.
Jag tycker faktiskt att arbetsdagarna alltid går långsamt.
Jag menar så här: Att vara på jobbet, det är tråkigt. Det är ett faktum. Måste man även jobba när man är där, ja då blir det BÅDE tråkigt och JOBBIGT. Kan man stryka det ena av det så är det en liten seger i alla fall. Hellre långsamt än både långsamt och jobbigt.
Last edited by gammalhardrockare on 02 Jun 2009, 19:07, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Jobba, jobba, jobba

Post by wiking »

Har man inget att göra så kan man alltid städa.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jobba, jobba, jobba

Post by ozzman »

GH:

har man mycket att göra så tycker jag tiden rusar fram för det mesta.
Jag kan hålla med om att den går långsammare när man gör tråkiga saker än när man gör roliga saker.
Själv brukar jag göra de tråkiga sysslorna så fort jag bara kan, då kan jag dra ut lite på de sysslor som är roliga.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jobba, jobba, jobba

Post by gammalhardrockare »

JW:

Jo, har man roligt så flyger tiden fram. Ibland när jag sitter och skriver, eller surfar på nätet så tror jag att det har gått en timma. Istället så har hela dagen gått. En bra roman varar också alldeles för kort tid, oavsett hur tjock den är.
Men på jobb, där har jag aldrig haft kul. Jag har aldrig haft några roliga eller intressanta arbetsuppgifter. Jag tror inte ens att det finns några sådana. Jag kan inte komma på några i alla fall.
Måste tänka efter lite. Nu ska vi se...
Fabrik? BLÄ!
Kök/Restaurang? URK!
Snickare? SPY!
Plåtjobb/Verkstad/Svets? ÅNGEST!
Kontorsfjanteri? KRÄKS!
Försäljning/Affär? DÖDEN!
Hantverksjobb? ARRGH!
Vården? Och där lade jag morgonens första spya!

Nä, jag kan inte komma på något. Skulle i så fall vara något konstnärligt yrke. Det skulle vara kul. Tills jag fick kraven på mig att prestera ett visst antal ord, målningar, musiktrudelutter eller serierutor varje dag. Då är det helt plötsligt krav och tvång. Stress och jävelskap. Ett jobb m a o. Jag skulle vantrivas.

Det finns ett drömjobb för mig men det är bara i min fantasi. Jag skulle vilja ligga vid en pool i ett varmt och soligt land, uppkopplad med min dator, skriva precis vad jag vill, hur mycket jag vill och få betalt för det. Synd att det inte finns sådana jobb.
Men om jag vinner en massa pengar så kommer jag att tillbringa resten av mitt liv på det viset.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Jobba, jobba, jobba

Post by ozzman »

GH:

På mitt senaste jobb så var det vissa arbetsuppgifter som jag faktiskt tyckte var ganska ok.
Naturligtvis hade jag hellre spelat golf och/eller druckit sprit men för att vara jobb så var det ganska ok.
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Jobba, jobba, jobba

Post by pelle »

Då har alltså jag enligt er drömjobbet?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Jobba, jobba, jobba

Post by E-M »

För mig räcker det med ett jobb som där jag får greja med sådant som jag tycker är intressant. Vill helst ha rätt fria arbetstider, är inte så mycket för ett "åtta-till-fem-jobb". Bl.a. därför har jag alltid velat starta eget. Man är sin egen chef, ingen kan styra och ställa med en. Men jag vill jobba några år innan jag försöker starta något så att man får erfarenhet.

pelle:

Vad är det du jobbar med?
Last edited by E-M on 03 Jun 2009, 15:43, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Jobba, jobba, jobba

Post by gammalhardrockare »

JW:
Naturligtvis hade jag hellre spelat golf och/eller druckit sprit
Sedär, nu tänker du rätt! Det är precis vad jag menar med att det aldrig kan bli KUL att jobba, för hade du haft ett roligt jobb, ja då hade du t ex kunnat golfa och dricka sprit åtta timmar om dagen och få betalt för det.
Följer du mig?
Detta tänket har i alla fall följt mig ända sedan barndomen och därför förstod jag tidigt att det aldrig skulle gå att finna något roligt jobb. Stå ut någonstans, ja! Men roligt? Nej!

Den enda drivkraften jag har haft, det har varit att slippa socialbidrag. Ett sådant liv har aldrig lockat mig. Även om jag tidigt förstod att jobb var tråkigt, så förstod jag även att hela livet skulle bli tråkigt om jag inte jobbade. Jag skulle inte kunna köpa mig det jag ville, inte resa, inte träffa kvinnor, ingenting.
Nu när jag jobbar så behöver jag bara ha tråkigt åtta timmar om dagen. Resten av tiden har jag pengar och kan göra saker.

Nu har jag fått löneförhöjning också! Får ut över 15 000 i månaden efter skatt. Jag ska egentligen inte klaga, men det är kul att gnälla!
Ett socialfall i min nuvarande hemstad får ut 3 200 kr i månaden efter att han har fått hyran betald.
Jag har kvar över 12 500 efter att jag har betalt min hyra. Lite skillnad! Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Jobba, jobba, jobba

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Nu har jag fått löneförhöjning också!
Kul! Hur mycket ligger du på nu då?
Post Reply