Köpt ny TV.

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Köpt ny TV.

Post by gammalhardrockare »

Har köpt ny TV. En sådan här blev det:
http://www.samsung.com/se/current/campa ... r3_6serien

40 LCD. Samsungs lyxigaste TV just nu. Full HD, 100hz och en massa, massa annat trevligt.
Jag kommer att lägga upp lite bilder på underverket senare under veckan.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Köpt ny TV.

Post by rex »

Ja,sedär,en medelålders man som försöker fylla tomrummet i sitt liv med elektronik i det här fallet......

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Köpt ny TV.

Post by gammalhardrockare »

Sådärja, nu är underverket inkopplat! Bilden är fantastisk. Mycket bättre än på min gamla TV. Tekniken har gått framåt på bara två år.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Köpt ny TV.

Post by ozzman »

Ett tips är att ladda ner en kalibreringsskiva att använda för att ställa in bilden.
man bränner en DVD och körd en i DVD'n och så får man hjälp att ställa in rätt bild.
Jag gjorde det själv för en vecka sedan och det blev en jävla skillnad på bilden.
Mina ljus, kontrast, färg och skärpeinställningar var helt fel märkte jag när jag körde skivan.

Kul att du är nöjd med TV'n men är inte 40 tum mer lagom för en liten frukost-TV...
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Köpt ny TV.

Post by Jungbacka Erik »

Josey Wales wrote:Kul att du är nöjd med TV'n men är inte 40 tum mer lagom för en liten frukost-TV...
Jaha, här vankas penismätning Image Tror jag drar mig tillbaka med min 28" bildrörs-TV Image (å andra sidan har ingen LCD-TV till överkomligt pris imponerat på mig vad det gäller bra bild.)
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Köpt ny TV.

Post by ozzman »

Jungbacken:
Det beror nog på att du tittat på just LCD-apparater.
Kolla på några bra plasmor sitället så skall du se på grejer.
ex:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310283
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310987
eller om du vill upp lite i pris (och bildkvalitet)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=296123

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Köpt ny TV.

Post by gammalhardrockare »

Nej! Nej! Plasma är väldigt mycket nittio och är på väg bort. Mer ström drar de också. LCD är det som gäller. Ska man köpa en RIKTIG TV så är det LCD som gäller.
Enligt den senaste mätningen från Demoskop så väljer åtta av tio white trashmammor plasma framför LCD. Det säger lite grand.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köpt ny TV.

Post by ELN »

Japp, självklart är det LCD som gäller, Plasma är ur tiden. Min kompis har en likadan sån där series 6 TV, modellen mindre tror ja, men ändå, skitbra grejjer
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Köpt ny TV.

Post by ozzman »

Skall man titta på film, sport eller andra typer av program med snabba panoreringar så är Plasma fortfarande överlägset.
Alla LCD jag sett har haft släpningar i bilden.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Köpt ny TV.

Post by rex »

Mmm.stämmer bra det. Har själv en 42" Plasma sedan ett par år och är helnöjd Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Köpt ny TV.

Post by gammalhardrockare »

Men plasman är och förblir på väg bort. LCD har en mycket skarpare bild, drar mindre ström, har bättre svärta och färg och släpningarna är nästan helt bort på de nya modellerna. På min lyxmodell så existerar inget sådant vad jag har märkt.
Ett av de större märkena, minns inte om det var Samsung, Philips eller LG skulle visst sluta att tillverka plasma nästa år eftersom det inte lönade sig längre.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Köpt ny TV.

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Men plasman är och förblir på väg bort. .
Nej,nej,helt fel! Plasma säljer mer än dubbelt så mycket som LCD.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Köpt ny TV.

Post by E-M »

GammalHardrockare wrote:Men plasman är och förblir på väg bort. LCD har en mycket skarpare bild, drar mindre ström, har bättre svärta ...
Fördelarna med plasma är ju att de har bättre svärta. Men både LCD och plasma kommer nog fasas ut inom några år för OLED är framtiden. Det kommer nog ta över.

Jag är själv inte direkt insatt i vad som är bäst av LCD och plasma. Men jag har alltid hört att just plasma har bättre svärta.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Köpt ny TV.

Post by ELN »

Men detta är som dom gamla bilarna. Dieseln var outvecklad och låg långt efter ottomotorn, men på senare tid har diesln utvecklats mest och gått om ottomotorn på en del pundkter. Det är ungefär samma med TVarna som jag förstått
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Köpt ny TV.

Post by ozzman »

OLED är en intressant teknik men den är jävligt dyr och enligt displayingenjörerna på jobbet är det svårt att få riktigt naturtrogen färgåtergivning men det är väl nåt som kommer.
Last edited by ozzman on 12 Dec 2008, 11:11, edited 1 time in total.
Post Reply