Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by Långis »

Redan för några månader sedan, långt innan kvällsblaskorna började granska den så kallade "spikmattan", kritiserade jag mycket höggjutt denna tingest.
Spikmattan är en liten tygmatta med plastpiggar som sägs bota allsköns sjukdomar.
Uppenbart bluff, trams och båg, men i dessa news age tider så tror folk på fullt allvar att man kan bota depressioner genom att lägga sig på en matta med plastpiggar.

Upphovsmannen, en svensk guru vid namn "Om Mokshananda" (taget) säger sig ha fått visionen till mattan under en meditation i Himalayas berg.
bara där ringer en varningsklocka. Till råga på allt så har han snott idén rakt av från en rysk uppfinning som sålts i flera år. Mokshananda påstår dock att skillnaden mellan hans matta och den ryska är att:

"Den tillverkas i en tempelfabrik och indiska kvinnor mediterar på den och välsignar den efteråt. "
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5532197.ab

Vad i helvete? Får man verkligen låta psykiskt sjuka driva företag på detta sätt? Och hur i herrans namn lyckas han lura på folk dessa idéer?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by overkill »

Akupunktur är ju vetenskapligt bevisat att det fungerar, men den här mattan är knappast någon akupunktur.

och visst är det antagligen en bluff. Han som säljer dom är väl nån sorts kvacksalvare som nu hittat ett bra sätt (bra för honom alltså) att lura folk på deras pengar.
Tror det handlar mycket av känslan att de som använder mattan TROR att de blir friska och bättre om de använder mattan. Ett hjärnspöke alltså.
Så det är ju bara att beklaga när de senare upptäcker att åkommorna inte är borta, men de får väl till största delen skylla sig själva. Hur vore det om man använder huvet först kanske?
Till kvacksalvaren är det bara att gratulera. Du lyckades! Grattis! Image

Bluffmakare, skojare och framförallt - idioter som hela tiden går på bluffarna och låter sig luras, har ju funnits sen urminnes tider. Så det är väl egentligen inga nyheter. Sedan ska ju sägas att tillverkaren ökar ju mer i trovärdighet om "nöjda kunder" berömmer och rosar mattan offentligt. Då tror fler och fler att mattan verkligen fungerar. Men antagligen så är dom "nöjda kunderna" lika lurade som alla andra, de upplever antagligen bara att de känner sig bättre.
Last edited by overkill on 20 Jul 2009, 00:07, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by overkill »

Företaget beräknas omsätta 200 miljoner nästa år och hitils har 300 000 mattor sålts. Lysande affärer, verkar det som Image Undrar vad de kostar?

Kan slå vad om att Spekpannan står först i kön för att köpa en matta om de reas ut nån gång Image
Kanske kan bli ett framtida samlarobjekt Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by gammalhardrockare »

Det är som jag alltid har sagt: Folk är idioter. Jag får ideligen nya bevis som bekräftar vad jag säger. Antingen så röstar de på Muslim-Mona eller Jättebebisen, eller också köper de spikmattor. Samma idioter. Idioter överallt.
Undra på att jag blir trött...
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by errrol »

undrar hur folk kan gå på att nån skulle sitta och meditera på mattorna när dom görs?
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by ELN »

Jag har för mig att ett sånt där vadderat tygstycke med plast piggar på kostar 700-800 spänn, lysande affärer som sagt med en vinst på flera 100 procent än va de kostar att tillverka Image Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by Långis »

Overkill wrote:Kan slå vad om att Spekpannan står först i kön för att köpa en matta om de reas ut nån gång Image
Kanske kan bli ett framtida samlarobjekt Image
Hehe, jadu, möjligtvis för att bränna skiten i demonstrativt syfte.

Jag kan gå med på att denna grej kan hjälpa blodcirkulationen på traven en aning, men där går bannemig gränsen.
ELN wrote:Jag har för mig att ett sånt där vadderat tygstycke med plast piggar på kostar 700-800 spänn, lysande affärer som sagt med en vinst på flera 100 procent än va de kostar att tillverka Image Image
Vem vet. De mediterande indiskorna kanske har en rejäl lön för att sitta och välsigna mattorna. Jag hoppas det, med tanke på att det sålts 300 000 mattor. Varje meditation och välsignelse bör dessutom ta minst30 minuter. Annat vore meningslöst, en redig meditation tar tid och går inte att hasta fram. Det blir en jävla massa timmar. Hur många indiskor har han anställt och vad får de betalt?
Inte konstigt att mattan är dyr...
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by gammalhardrockare »

Men å andra sidan så ser jag inget fel i att blåsa idioterna. Att tjäna pengar på världens idioter har alltid varit min dröm. Idioter ska blåsas. De förtjänar inget annat.
Så killen med spikmattan förtjänar inget annat än beundran och respekt. Enligt mina beräkningar är drygt åttio procent av världens alla människor idioter (i Sverige är procenten något högre, med tanke på de politiker svenskarna röstar fram).
Va fan, möjligheterna till blåsjobb och vinst är ju enorma.

"Idioter, idioter. Överallt idioter. Vart jag än vänder blicken så ser jag idioter. Jag tror jag går hem, låser dörren om mig och går och lägger mig."

Gammal Hårdrockare.
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by pelle »

Enligt mina beräkningar är drygt åttio procent av världens alla människor idioter (i Sverige är procenten något högre, med tanke på de politiker svenskarna röstar fram).

Helt riktigt GH

Jag skulle vilja säga att i ett fungerade samhälle är 90% myror som arbetar så att 10% kan ägna sig åt något annat
Samhället kunde heller inte fungera om alla levde på att uppfinna saker,vara kvackare,direktörer,politiker eller socialfall.

Det behövs en stor mängd halvidioter som går till fabriken,är nöjda med sin lilla lön,betalar duktigt med skatt och inte vågar mer än klaga hemma vid köksbordet.

Pälle
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by E-M »

pelle wrote:Det behövs en stor mängd halvidioter som går till fabriken,är nöjda med sin lilla lön,betalar duktigt med skatt och inte vågar mer än klaga hemma vid köksbordet.
Det låter ju som GH. Det vill säga – han tar skitjobb, är nöjd med sin lön och jobbet klagar han bara på hemma vid datorn. Eller vad säger du GH Image?

Jag håller faktiskt också med om idiot-resonemanget. Ungefär hälften av människorna man träffar är idioter på ett eller annat sätt. Men det är individuellt, bara för att jag tycker att någon är en idiot behöver inte alla andra tycka det. Säger som Eddie: – "Dom är ju idioter liksom jag". Det finns säkert någon som tycker jag är en idiot precis som det finns folk som tycker jag är någorlunda begåvad och normal.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by gammalhardrockare »

E-M:
Det låter ju som GH. Det vill säga – han tar skitjobb, är nöjd med sin lön och jobbet klagar han bara på hemma vid datorn. Eller vad säger du GH
Ja, faktiskt så är det så. När jag var yngre var jag lite tuffare. Jag sket i om jag fick sparken, om vikariatet inte blev förlängt osv. Men idag så har jag blivit bekväm och är enormt trygghetsberoende. Jag är livrädd för att mista jobbet. Dels för att a-kassan idag inte längre är trygg och dels för att de arbetslösa tvingas att jobba för sin ynkliga försäkring.
Om jag skulle bli arbetslös idag så skulle jag under första året kanske få ut drygt 9 000 kr eller något liknande. Men efter 300 dagar så skulle det vara kört. Jag skulle kanske få ut 8 000 kr och för dessa så skulle jag bli tvungen att jobba. "Praktik" som idioterna kallar det.
I helvete att jag skulle gå som en överårig jävla praoelev för småpengar!

Jag har skrivit detta innan: Det är kört för de flesta människor i Sverige. Den konstanta arbetslösheten kommer att stiga tills hela skiten kollapsar. Om några år kommer de att införa medborgarlön som kommer att ligga runt existensminimum. Majoriteten kommer att tvingas leva på detta. En minioritet, eliten, kommer att ha arbeta.
Arbetarna kommer att bli framtidens överklass.
Det kommer att bli akademiker och de som jobbar med att torka akademikerna i röven. Resten kommer aldrig att få något jobb.

Så därför har jag gett upp. Jag känner inte längre solidaritet med någon och allra minst det här idiotsamhället. Cykelhjälmeri och islam är inte min grej.
Om tre generationer är muslimerna i majoritet i Sverige. Lägg därtill våra idiotpolitiker och pellejönseriet. Någon som tror att ett sådant land med en sådan befolkning har någon framtid?
Knappast!
http://www.kvp.se/kronikorer/gw/1.16446 ... -span-nytt

Vi sextiotalister och alla ni andra kommer knappast att få någon pension, om ni inte sparar idag. Men då krävs det ett jobb. Äldrevården kommer att vara ett minne blott för dem som inte har vett att spara undan pengar idag. Kriminaliteten kommer att öka. Hatet mot oss svenskar kommer att ta ännu större proportioner och Sverige kommer i framtiden att fungera som ett avskräckande exempel på hur det kan gå när ett helt folk blir förslappat och indoktrinerat av idiotpolitiker som har som huvudmål att sko sig själva samt slicka röven på övriga EU och arabländer.

Detta är fakta som ingen kan förneka:
Inget annat land i världen sparar in på äldrevården till förmån för en idiotgenerös flyktingpolitik.
Inget annat land i världen tar emot så många "flyktingar" och dess anhöriga samtidigt som arbetslösheten ökar lavinartat.
Inget annat land har anpassat sig så efter mellanösternflyktingarna så som Sverige.
Inget annat land i Europa har förfallit så snabbt som Sverige.
Inget annat land tar emot så många från Mellanöstern som Sverige.
Inget annat land har så låga fängelsestraff som Sverige.
Inget annat land har så välmående fångar som Sverige.
Inget annat land har en sådan flum- och daltskola som Sverige där klassrummen påminner om hobbyrum och ungdomsgårdar.
Det finns inget annat land som tillåter vänsterterrorister och nazistpack att öppet vandalisera städer och hota åsiktsmotståndare utan hårda repressalier.
Det finns inget annat land utom Sverige där det är fult att värna om sin egen kultur. Alla andra kulturer ska bevaras, inte den svenska. Då är man rasist.
Det finns inget annat land som kallar judar och Israel för nazister.
Sverige är det enda landet i världen som öppet tar avstånd från Mellanösterns enda, civiliserade demokrati, dvs Israel.
Sverige har öppet demonstrerat mot världens största demokrati, dvs USA. Olof Palme stod t o m i TV och hånlog när svenskar eldade upp Amerikanska flaggan öppet på gatan.
Det finns inget annat land i Europa där man undrar var man befinner sig när man vandrar på gatorna i valfri storstad.
I Paris möter man mest fransmän. I Rom är det mest italienare osv.
Gå på gatorna i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Man kan lika gärna befinna sig i Mellanöstern. Samma mönster börjar man även se i de mellanstora städerna. Det finns ingen mångkultur i Sverige. Bara en muslimsk parallellkultur som tar alltmer plats. Våra politiker kräver att vi som försörjer dessa via skattesedeln ska anpassa oss efter dem - annars är vi rasister!

Tänk nu efter lite: Vi svenskar betalar världens näst högsta skatt. Alltså borde vi ha världens näst högsta levnadsstandard, en sjukvård värd namnet osv.
Men det har vi inte.
Vart tar pengarna vägen?
Denna fråga är det ingen av Sveriges "journalister" som vågar ställa till politikerna.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by rex »

Ja,ja,vi vet ju redan allt detta,det är på väg utför och det med stormsteg. Tiden för altande är över för länge sen,ingen mening med att försöka frälsa de redan övertygade,handling är vad som krävs.

Så vad gör vi? Nån som har en ide?
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by errrol »

GammalHardrockare wrote:Men å andra sidan så ser jag inget fel i att blåsa idioterna. Att tjäna pengar på världens idioter har alltid varit min dröm. Idioter ska blåsas. De förtjänar inget annat.
Så killen med spikmattan förtjänar inget annat än beundran och respekt. Enligt mina beräkningar är drygt åttio procent av världens alla människor idioter (i Sverige är procenten något högre, med tanke på de politiker svenskarna röstar fram).


det ligger nåt i det han säger Image
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by pelle »

Du har helt rätt i nästan allt du säger GH.

Angående framtidens arbetsmarknad innom sverige tror jag vi snart har ett 2/3 samhälle där 2/3 ska försärjas via skattsedeln eller andra öppna eller dolda bidrag.

Bara slå frågan på sig själv.
Hur mycket som är gjort i Sverige har vi hemma kontra gjort i kina japa taiwan korea etc.

Köper man en ny bil så inte fan skulle jag köpa en volvo för 300.000 när en lika bra bil som drar mindre bränsle men är ihopabonkad av små flitiga gulingar som jobbar för 25kr i timmin kostar hälften om ens det.
Så visst gräver vi vår egen grav.

Men sverige kommer tvingas,liksom överiga europa att anpassa sig. Sitter det 1 milliard kineser i kina och 1 milliard indier i indien som får högre levnadsstandard och efterfrågar varor till ett visst pris så har resten av världen bara att anpassa sig till vad dessa vill betala,eller stå utanför och se på när inhemska företag säljer.
För 25 år sedan spelade kina och indien ingen roll då dom inge tillverkade ett skit som någon ville ha,samt att 99% av befolkningen var så fattiga att de inte kunde köpa något iallfall....

Bara titta på japan...det tog vad..35 år <att bli världsledande på nästan alla områden från att ha varit en sönderbombad ruin.
Från 1945 till 1980.

Så det blir kanske västeuropa och afrika som får hålla varandra i handen och sälja varor till varandra..

tror det är försent att ändra på utgången av detta. Svensken är för lat och bekväm,vad som händer imorgon skiter de flesta i bara man har det hyfsat idag.

Pälle
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bluffmattan - Trams, bluff, båg och förbannad lögn

Post by ELN »

Jag ska bara flika in lite om mattan innan jag återgår till den så typiskt meduzianska urspårningen Image

Idag läste jag i tidningen att tillverkaren av mattorna har gått ut och erkänt (för de som inte redan visste) att hans mattor inte hade någon vetenskapligt bevisad effekt mot de allehanda sjukdommar den påstods bota. Och detta med konsumentverket i hasorna.

Så åter till en värld av idioter, jag kan inte annat än att hålla med er, speciellt GH och Pelle, kunde inte sagt de bättre själv och min framtid ser inte så vidar ljus ut. Hoppas jag INTE "blir lika gammal som farfar"
Post Reply