Bara i Sverige

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bara i Sverige

Post by ozzman »

http://www.aftonbladet.se/vss/linkoping ... 77,00.html

Visst blir man stolt över det svenska värfärdssamhället, men kanske ännu mer över de strävsamma människor som bebor vårt avlånga land och den höga moral och grad av eget ansvar de tar.
Fy fan.

Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Bara i Sverige

Post by Jungbacka Erik »

Efter några minuter avbryter mannen intervjun.
Han orkar inte mer.
Image
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Bara i Sverige

Post by wiking »

Det får mig att tänka på en låt jag har där ena textraden går, "Den som inte jobbar ska heller inte äta"
Låt dom svälta om dom inte vill jobba.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bara i Sverige

Post by ozzman »

man undrar vad det är som får vissa människor att tro att de skall förvänta sej, ja rent av har någon gudagiven rättighet att bli försörjd av andra.
Har det med uppfostran att göra? Eller är det något mentalt fel?

Jag har alltid blivit lärd att man skall göra rätt för sej och inte ligga någon till last, det försöker jag även lära ut till mina barn.
Finns det kanske folk som lär sina barn att de inte behöver ta ansvar för sej själva utan att de kan, och har rätt att, leva gott på alla idioter som arbetar och betalar in skattemiljarderna till bidragsystemen?
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Bara i Sverige

Post by lumberjack »

"– Den här saken är intressant ur ett samhällsperspektiv, förklarar mannen som ”inte tycker att reglerna är anpassade till verkligheten”."

Visst är det så, dom får ju 6 280 kr i månaden. Inte verklighetsanpassat.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bara i Sverige

Post by ozzman »

LumberJack wrote:Visst är det så, dom får ju 6 280 kr i månaden. Inte verklighetsanpassat.
6280:- är inte det ungefär vad man lyfter som student med fullt lån?

Man kanske skulle bli interneteremit i någon slumpvis vald bonnhåla där man kan köpa en kåk för runt 100' och sedan kräva socialbidrag medan man jobbar lite svart.
6280 + barnbidrag, ingen bil och snudd på noll i boendekostand låter ju hanterbart. Dessutom kan man nog casha in en bra slant till per månad när man har 3 hemmaboende barn så vi skulel nog kunna leva gott.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Bara i Sverige

Post by Eddie »

7364 har csn som planerade utbetalning till mig en vanlig månad. Men jag har en känsla att två muppar i skogen inte har lika höga levnadskostnader som en student.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bara i Sverige

Post by E-M »

grr wrote:Far hade gått bärsärkagång... Han är egen företagare och jobbar i stort sätt alltid då han inte sover (vilket inte blir många timmar). Och E-M, att vara taxichaffis i sitt eget företag består av mer än att sitta i en bil och flytta gamla kärringar. Det får nog till och med ses som den lilla biten.
Det kan jag tänka mig, att driva ett företag innebär mycket jobb.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bara i Sverige

Post by E-M »

"Konventionellt arbete är uteslutet för mig, samvetsmässigt och intellektuellt"

Men att leva på andra är så rätt så Image

Fyfan!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bara i Sverige

Post by gammalhardrockare »

Skjut dom! Eller, dra in varenda krona i bidrag. Ersättning ska gå till permitterade eller sjuka människor som vill ha jobb eller som har drabbats av sjukdom. Inte till idioter som har dagdriveri som livsstil. Det är sådana här människor som förstör för vanligt folk som har kommit i en situation de inte kan hjälpa.
Jättebebisen med anhang jublar så fort de hittar några sådana här idioter. Då kan de hävda att det är så här det är. Vi måste göra något!
Sedan så smider man vidare på nya kollektiva bestraffningar som drabbar alla permitterade och sjuka.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bara i Sverige

Post by E-M »

Det är ju så man får göra, tyvärr. Alternativet är ju att dela ut bidrag etc. och göra det ännu lättare för dagdrivare att inte jobba. De som verkligen behöver pengarna ska naturligtvis ha en riktigt bra slant så de klarar sig och får över till lite nöjen, det är självklart!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bara i Sverige

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Ersättning ska gå till permitterade eller sjuka människor som vill ha jobb eller som har drabbats av sjukdom. Inte till idioter som har dagdriveri som livsstil. Det är sådana här människor som förstör för vanligt folk som har kommit i en situation de inte kan hjälpa.
Äntligen skriver du samma sak som jag gjort sedan innan valet. Sent skall vänsterhysterikerna vakna.
Vill man göra rätt för sej skall man ha hjälp, vill man inte det skall man inte ha en spänn, precis så sant som det är sagt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bara i Sverige

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Fel, jag har alltid skrivit att folk som uppenbarligen inte vill jobba inte ska ha ett öre i bidrag. De ska fängslas!
Du däremot anser att folk som blir permitterade eller sjuka ska ha det mycket dåligt och osäkert. Det anser inte jag. Jag ställer mig inte på näringslivets sida och lobbar för sänkta löner som kommer att bli följden när man lägger ersättningarna på svältnivåer.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Bara i Sverige

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Du däremot anser att folk som blir permitterade eller sjuka ska ha det mycket dåligt och osäkert.
Nej, det tycker jag inte. Däremot ser jag ingen annan möjlighet att komma åt myglarna än att göra det mindre attraktivt att leva på bidrag, tyvärr.

Jag tror att vi skulle kunna ha 90% ersättningsnivåer och slopade karensdagar i systemen och ändå lägga ut mindre pengar totalt om man fick bort alla(h) myglare.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bara i Sverige

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

När jag var arbetslös för tre år sedan så märkte jag att det var två grupper som myglade och som stämplade just för att de ville det och hade satt det i system, det var ungdomarna och de ensamstående fruntimrena med barn. Resten gjorde sitt bästa för att söka jobb hos arbetgivare som var onödigt kräsna och ställde rent idiotiska krav på div utbildningar som inte var det minsta relevanta till arbetsuppgifterna de erbjöd.

Min medicin är att punktmarkera ungdomarna och de ensamstående fruntimrena med ungar. De står för 99% av myglet.
Men i det här jävla fjollandet så får man ju inte peka ut grupper. Det passar högerpacket som handen i handsken, nu kan de istället peka ut alla som är arbetslösa och sjuka och deras uppdragsgivare, dvs Svenskt Näringsliv jublar.
Post Reply